Hur kom du in på just ridkläder?
– Jag har ridit så länge jag kan minnas och när jag var yngre ville jag bli tävlingsryttare. När detta inte blev fallet ville jag trots allt arbeta inom ridsporten. Jag har alltid inspirerats av starka kvinnor som vill göra skillnad och vågar följa sina drömmar, och hela idén med Equestrian Stockholm inspirerades av de starka hästtjejer som jag möter varje dag, och som sliter i stallet, rider, mockar och kör lastbil.
Du har fokuserat på kvinnliga kläder. Vilken är anledningen?
– Jag såg tidigt denna affärsmöjlighet eftersom jag insåg att det saknades ridkläder med bra passform för kvinnor och tjejer, och därför har det naturligt blivit övervägande kvinnliga kläder. Ett varumärke av kvinnor för kvinnor. På så vis kunde jag kombinera min passion med ett annat stort intresse, nämligen mode. Allt eftersom bolaget har växt har vi även lanserat kläder på herrsidan som ett komplement.
Vad skiljer Equestrian från andra varumärken?
– Equestrian Stockholm kombinerar mode med funktion och miljömedvetenhet. Vi har även tagit ett aktivt val att stötta och sponsra unga tjejer som vågar drömma. Tjejer som satsar på att förverkliga sina drömmar om att slå sig fram i en sport där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. I stallet lär man sig att arbeta hårt och leda andra, men också att berömma och visa uppskattning till sin omgivning. Med detta i åtanke är det inte konstigt att många av dagens kvinnliga ledare och chefer kommer från en bakgrund i just stallet. Vår vision är att kontinuerligt utveckla vårt arbete med unga ryttare i takt med att bolaget växer.
Ni arbetar miljömedvetet och hållbart. I vilken bemärkelse och hur påverkar det produktionen?
– Vi arbetar för att ta fram kläder och produkter där processen har så liten inverkan på miljön som möjligt. Detta genomsyrar hela kedjan från produktion till konsument. Vi försöker alltid hitta de material, tekniker och processer som ger minst miljöpåverkan. Vi tänker inte bara miljövänligt när det kommer till vilka material vi tillverkar våra produkter av, vi är även noggranna med hur de produceras och transporteras.
Hur mycket är du själv inblandad i design och produktion och varifrån får du din inspiration?
– Jag är högst delaktig i såväl design som produktion och tillsammans med ett grymt team har vi lyckats utveckla Equestrian Stockholm på väldigt kort tid. Jag hämtar inspiration överallt ifrån! Från stallet, andra sporter och mode. Jag vill skapa välgjorda och nytänkande produkter på design- och funktionsnivå. När vi tar fram och utvecklar våra kollektioner vill vi att de ska andas mode, styrka och energi. Produkterna skapas i nya spännande sportmaterial, alla med eko-tänk och utformade med en kvinnlig och snygg design.
Du har lyckats väldigt bra. Vad är hemligheten?
– När jag startade ES hade jag ingen erfarenhet av modebranschen så jag fick lära mig allt om produktion, e-handel, marknadsföring med mera, det var en stor utmaning. Jag skulle inte säga att jag har hittat svaret på vad hemligheten är till att jag har lyckats, men jag tror att min målmedvetenhet, ständiga tro på bolaget och att inte ta mig själv på för stort allvar har bidragit till vår framgång. För mig har det varit viktigt att vara prestigelös i det jag gör och jag har därför byggt ett starkt team som driver ES framåt.
Vad har du för mål med företaget och vilket är nästa steg?
– Min målsättning med ES är att bli det främsta ridklädesmärket och att vara en erkänt bra arbetsgivare även utanför ridbranschen. Jag har även som målsättning att Equestrian Stockholm ska kunna stötta ungdomar och djur som har haft det svårt.
Vi säljer idag world wide i och med e-handeln, och finns även hos ett 100-tal återförsäljare i 20 länder, men vi arbetar alltid med att etablera varumärket på fler marknader. Vi kommer att lägga fokus på att utveckla e-handeln, bli starkare i Tyskland; som är en enorm marknad för oss, samt lansera varumärket stort i USA.
Vad är det roligaste med att vara entreprenör?
– Att jag får arbeta med någonting jag brinner för och att jag tillsammans med mitt team har byggt upp det precis som vi vill ha det.